Vanmorgen vroeg op.Nog in Gallivare. Omdat we de grote ijzermijn niet konden bezoeken, hadden we een rondleiding in de andere mijn hier in Gällivare geboekt. Om half acht werden we de 15 km naar de Aitika mijn per taxi gebracht. Deze mijn is een open mijn. Daar wordt koper ( grootste kopermijn van Europa) , zilver, goud en zink uit gehaald. Pas 50 jaar geleden mee begonnen. Ze zitten al 450 m diep in de grond. Eens per week wordt de grond 33 m diep opgeblazen. Daarna gaan enorme grafmachines enorm grote tr ucks vullen met ertz, stenen en gruis. Eén truck vervoert tot 350 ton spul. Ze rijden op en af in een doorlopende stroom. Elk 2 uur wordt het personeel afgewisseld. Even veel mannen als vrouwen zitten in de reuze machines. Alles gaat trouwens automatisch. Via netverbinding wordt alles in de gaten gehouden. We gingen met de gids in een Toyotabusje helemaal naar beneden in de mijn. Zie foto’s hoe groot de machines zijn. In de winter moeten de wielen met sneeuwkett ingen worden voorzien. ( De winter duurt van november tot april). Het duurt 2 uur om de kettingen per band om te leggen. Er zijn tientallen trucks! Over ongeveer 40 jaar is de mijn leeg, alles is eruitgehaald. De mijn wordt gesloten, gebouwen weg, de mijn wordt opgevuld met restafval, aarde, etc. De landschap wordt hersteld. Er zullen een paar zeer diepe meren zijn ontstaan. Allemaal zeer indrukwekkend! ‘s middags weer terug in Gällivare, Dagens rätt gegeten en een mooie, ongewone, ronde kerk bekeken.
I morse tidigt upp. Fortfarande i Gällivare. Eftersom vi inte kunde komma ner i stora LKAB gruvan, bokade vi en tur till Aitika gruvan, som också ligger utanför Gällivare. Bolidens gruva. Vi vfick åka taxi till gruvan. Det är en öppen gruva. Där bryts koppar, största kopparvinning i Europa, men också silver, guld och zink. Bara för 50 år sedan började Boliden bryta här. Redan befinner dom sig 450 m under markytan. Enormt stora grävmaskiner fyller enorma truckar med 350 ton malm, grus och stenar efter var sprängning. Det utförs en gång i vecka. Truckarna kör hela tiden fram och tillbaka i ständig ström. Varannan timme avlöses personalen på maskiner. Och trucks – minst lika många kvinnor som män. Allt styrs automatiskt. Vi åkte med guiden i en Toyotabuss ända ner i gruvan. Se på foton hur stora maskinerna är. Om ungefär 40 år har gruvan tömts. Redan innan dom började med gruvöppnandet hade beslutats hur gruvan ‘ försvinner’ , landskapet återställ, gruvan fylls med slaggen, jord osv. Några jättedjupa sjöar kommer också att finnas. Allt väldigt imponerande. Vid middagstid tillbaka i Gälivare, vi åt Dagens rätt och titta på kyrkan; en fin, ovanlig, rund kyrka.
Oj, ja det syns på bilderna att maskinerna är verkligen jätte stora!
Eller har ni hamnat fel? Blev nÍ pyttelite som på en Nils Holgerssons resa isf inlandsbana?
“pyttesmå” menar jag
hoi buurtjes,
leuk te zien dat jullie het naar jullie zin hebben.
Bedankt voor de leuke kaart!!!!!!!!!!!!!
In jullie huis gaat alles goed en de tuin groeit ook lekker door…
Er heeft alleen 1 plantje last van verlatingsgevoelens…… en toont dit door wat gele blaadjes 🙂
Veel plezier samen en genieten maar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Liefs Inka