Jubel, jubel!! We zijn tóch in LKAB mijn geweest! We gingen gewoon in de rij voor de volgeboekte mijntoer staan. Hopend, wachtend …en biddend dat er mensen niet kwamen opdagen. En ja hoor! Er waren net twee plaatsen voor ons. In een volle bus gingen we naar de ingang van de mijn. Zie foto. Daarbinnen brede gangen/wegen. De mijnwerkers gaan met bussen of eigen auto’s naar hun werkplek. Op dit moment ligt de werkplek op 1345 m diep (vanaf de top van het Kirunavaare berg). Wij toeristen werden gebracht naar de visitors niveau op 540 m. De weg had een daling van 10 % . We hadden een uitstekende gids, duidelijk, duidelijk Zweeds. Ik kan natuurlijk niet hier de hele process opschrijven. Wil je meer weten ben je vanaf half augustus van harte welkom naar Hoogland! Maar ik kan vertellen dat het process heel effectief en ‘eco’ is. Elk minuut wordt er 540 kub verse lucht in de mijn ingepompt. De kleine pallets( kogeltjes) verwerkte ijzer gaan in 68 volgeladen wagons getrokken door 2 locs van 15000 pk , de meesten naar Narvik in Noorwegen (180 km) . Er gaan 10 tot 15 van dit soort treinen per dag. Veel electriciteit hiervoor nodig wordt teruggewonnen als de trein hellingen afgaan. We zien deze treinen vanuit onze hotelraam.
Jubel, jubel i burken! Vi lyckades komma med dagens enda gruvvisning! Vi stod helt enkelt i kön vid bussen, som förde till gruvan. Hoppades, väntade med spänning om någon inte kom till den fullbokade visningen. Och undret skedde! Två platser blev över. Vi åkte med fullbuss in i LKAB gruvan. Se foto. Tunneln/ vägen var bred; bilar kunde mötas. Arbetstagare åker med buss eller egna bilar ner till arbetsplatsen. Den ligger nu 1345 m djupt – räknat från Kirunavaares ursprungliga topp. Vi turister togs ner till Visitor centrum 540 m. Vägen ner lutade 10 %. Vi hade en myckter tydlig guide. Hon talade så tydlig svenska att Chris förstod allt. Mycket intressant höra hur brytning , sprängning och förädling går till. Det går för långt att berätta allt här. Varje minut pumpas 540 kub färsk luft ner i gruvan. Mycket görs automatiskt från datacentra. Det går undan! Gruvprodukten består av pallets (‘ kulor’ med förädlad järn) som fylls i 68 lastvagnar och som drages av 2 lokomotiv på 15000 hk. 10 till 15 sådana tåg lämnar gruvan var dag. De flesta tåg går till Narvik. Hela processen är mycket effektiv och ‘eco’. T.ex. electricteten som behövs till tågen återvinns vid nerförsbackar. Vi ser tågen med alla vagnarna härifrån vårt hotellfönster.
Vilken tur ni kom med!:-)
Snygg mamma, din hjälm!
Indrukwekkend!
Gewoon doen, nee heb je en ja kun je krijgen. Prachtige tocht en reis wat jullie doen. Iets om naar uit te kijken.